Setting info

Plaats reactie
Martijn
Mensenkind
Berichten: 19
Lid geworden op: 23-05-2014 23:20

Setting info

Bericht door Martijn » 06-02-2015 22:47

Naya heeft grote veranderingen doorgemaakt de laatste tijd en de wereld heeft een complete overhaul gehad. Lees dit dus goed door.

Speelbare rassen:

Mensen.

De mensen bewonen veel verschillende landen met veel verschillende culturen. Kijk voor de speelbare culturen bij de lijst van landen. Bijna alle mensen van het oostelijke continent zijn afstammelingen van het oude rijk Tar-Amros. Tar-Amros heeft bijna het hele oostelijke continent in handen gehad voor 226 jaar lang. Hoewel ze daarna verdreven zijn uit het oosten bleven er grote hoeveelheden mensen over. De citadel van Tar-Amros op het oostelijke continent werd bestormd en vernietigd en de legers van Tar-Amros werden gedood, gevangen of verjaagd, maar de menselijke steden, nederzettingen en provincies bleven bestaan. Tar-Amros had in die tijd van 226 jaar het contact met haar provincies min of meer verloren. Toen de citadel vernietigd werd, riepen alle provincies de onafhankelijkheid uit. na 1100 jaar aan culturele en wetenschappelijke ontwikkeling, zijn de landen er uit komen zien zoals we ze nu kennen.

Nimfen.

De elven uit de vorige versie van Naya zijn veranderd naar Nimfen. Ze zijn gewoon zo groot als mensen. Ze zijn verdeeld in twee sub-volkeren. De vlakte-nimfen, de Auloniad, en de woud-nimfen, de dryaden. De Auloniad wonen op vlaktes, meestal langs rivieren, in hutten van huiden en hout. De dryaden wonen vooral in hutten van hout, bedekt met mos. Qua uiterlijk verschillen de twee volken ook. De dryaden hebben als kind wit of roze haar, als volwassene groen haar dat steeds lichter groen word tot dat het bruin, goud en grijs begint te worden. Tegen hun dood word het donkergrijs en valt het langzaam uit. Dit is te vergelijken met de bladeren van een boom van lente tot winter. De Auloniad hebben gewoon verschillende normale haarkleuren als blond, rood en zwart. Ze hebben langwerpige gezichten. Beide volken hebben lange, puntige oren.

Korrigans.

De dwergen zijn vervangen door de Korrigans. Korrigans lijken erg op dwergen. Ze hebben puntige oren maar niet op de manier van elven. Het zijn bredere oren met een wat omkrullende punt. Een gangbare baard- en haarstijl bij de Korrigans zijn dreadlocks. Baarden komen voor maar niet meer dan bij mensen. Als je een Korrigan op het internet opzoekt zal je een heel ander iets krijgen dan de korrigans van Naya dus oriënteer je daar niet op.

Tahuri

De Tahuri zijn langer dan korrigans maar wat korter dan mensen. Ze zijn over het algemeen slank, en bewegelijk. Ze hebben een blauwe huid, paars haar, krullende puntoren, ogen die totaal zwart zijn, tentakels op hun wangen en twee hoorns op hun voorhoofd. Ze hebben alleen haargroei op de middelste strook van hun hoofd waardoor ze altijd mohawk-achtige kapsels hebben en qua gezichtsbeharing alleen snorren en sikken kunnen laten staan. De Tahuri bewonen de jungles van Kharuk. Ze zijn vredig maar kunnen zich wel verzetten tegen de gevaren van de de jungle. Tahuri zijn erg goeie schutters en speervechters. Ze hebben de reuze-libellen, die ze drakenvliegen noemen, getemd en gebruiken dit, en andere reuze-insecten, als rijdieren. Ga voor een afbeelding van een Tahuri naar de facebook pagina van Naya.

Kabouters

Kabouters komen ongeveer tot de heup van een mens. Ze wonen overal in Naya in bossen en langs rivieren. Het liefst allebei. Ze leven vooral als houthakkers en molenaars. De gemiddelde kabouter draagt simpele bruine of beige kleding en een baret die meestal per familie een andere kleur en patroon heeft. Korte gezichtsbeharing is het populairst bij kabouter mannen en de vrouwen dragen hun haar meestal in drie vlechten. Kabouters kunnen goed met kruisbogen omgaan.

Kobolden.

De Aardmannen van de vorige versie van Naya worden nu benoemd als kobolden. Ze zijn meestal net een kop kleiner dan de gemiddelde mens en hebben een donkergroene (legergroene) huid. Ze hebben haakneuzen en lange flaporen die in een punt aflopen. Ze lopen meestal een beetje krom. De Kobold vrouwen lopen iets rechter op en hebben een kleinere neus en oren. Lang haar en een sik is gangbaar bij kobold mannen. Vrouwen dragen hun haar erg gevarieerd. Kobolds zijn de meesters van de hoogbouw. Ze maken gebruik van hoge torens en maken gebruik van bruggen en tokkelbanen om zich tussen torens te verplaatsen. Op de grond, tussen de torens in, bevinden zich meestal moestuinen waar eten verbouwd word, of rivieren, plassen en vijvers waar vis gevangen word.

Trollen

Trollen zijn meestal erg fors en even groot als Korrigans. Ze hebben grote, puntige flaporen die nog groter zijn dan die van de Kobolden. Ze hebben verder meestal een erg dikke neus. Ze hebben een beige-achtige huid en dragen meestal weinig kleding. Een broek of rok en soms een vest van huiden gemaakt is de gemiddelde kledij van een trol. Trollen leven meestal diep in bossen en leven het liefst alleen als kluizenaar. Ze experimenteren graag met alchemie en hebben vaak grote kruidentuinen naast hun hutten. Omdat Trollen meestal alleen leven zijn er niet veel meer over. In elk grote bos in Naya leven er wel een paar trollen.

Konijnen.

Toen Tar-Amros het oosten aanviel hebben ze veel van de dieren van weleer uitgemoord of verjaagd. De wolven die ooit gigantisch slim waren en konden praten zijn bijvoorbeeld zo verwilderd nadat hun huis is vernietigd dat ze hun spraakvermogen verloren zijn en nu wilde beesten zijn geworden. Dit geld ook voor de konijnen. Net als bij de wolven zijn de intelligente en sprekende konijnen groter. De konijnen die hun spraakvermogen hebben behouden zijn ongeveer zo groot als een kabouter (zie kabouters) en dragen renaissance stijl vesten/shirts en broeken. konijnen hebben grote ondergrondse netwerken door grote delen van Naya en zijn erg ingenieus. Veel riolen zijn door ze aangelegd. Verder zijn ze erg goed in het bedenken en aanleggen van mijnwerkers machines in de mijnen die ze zelf uitgraven.

Niet-speelbare rassen

Wolven

De wolven van weleer die kunnen praten zijn bijna uitgestorven. In de grote bossen is er misschien nog één te vinden maar bijna niemand heeft er ooit een gezien.

De woestijn volkeren van Ri-Shaar en Da'khar.

Deze volkeren zijn erg mysterieus. Hoewel ze destijds het oosten bevrijd hebben van Tar-Amros laten ze hun gezicht nooit zien buiten hun landen. Zelfs daar zijn ze meestal bedekt met maskers en tulbanden. Wel is bekend dat er enkele mensen en Tahuri wonen. Verder zijn de woestijnvolkeren en de kenmerken van hun beschaving een raadsel voor jullie.

Mensen landen en culturen
Kijk voor een impressie van de landen op de mood-boards op de facebook pagina van Naya

Korenvoort

De mensen van korenvoort hebben een cultuur die wat wegheeft van wat wij kennen als Keltisch en oud Noors. De gemiddelde man of vrouw is blond en lang haar is bij zowel mannen als vrouwen in trek. Korenvoort is verdeeld in vele stammen die allemaal claimen dat ze recht hebben op de troon van Korenvoort. Door deze onenigheid is er al eeuwen geen hoge koning meer gekroond. Korenvoort is vooral een erg agrarisch land en doet het erg goed in de landbouw.

Laagveld

Laagveld is opgedeeld in een oostelijke en westelijke provincie. Deze zijn met elkaar in oorlog. Ze worden beiden aangevoerd door een van de twee tweelingszonen van de overleden koning. De koning heeft voor zijn dood nooit verteld wie van de twee broers als eerste geboren is en nu vechten ze dat uit op het slagveld. Laagveld heeft licht-glooiend of vlak landschap. Hierdoor is het perfect voor cavalerie. Dit is dan ook de specialiteit van de Laagvelders. De cultuur van Laagveld lijkt op die van middeleeuws Nederland maar heeft er elementen doorheen zitten die we in onze wereld in de Germaanse cultuur zagen. Bontmutsen zijn bijvoorbeeld gangbaar en de doden worden in grafheuvels en crypten gelegd. De bossen van Laagveld zitten vol met wild. De bekendste dieren in Laagveld zijn de reuze-herten. Het grootste alfa-mannetje is twee keer zo hoog als een volwassen man.

De Golfmark

De Golfmark is een eiland ten zuiden van Laagveld. Grote delen van het land liggen onderwater tijdens vloed. De bevolking woont op de hogere delen of op woonheuvels en terpen. De Golfmarkers zijn van de mensenrijken de beste scheepsbouwers en zijn goeie handelaars. Hun cultuur is erg te vergelijken met Laagveld omdat zij hier een deel van waren. Ze staan echter neutraal in de oorlog en zijn totdat deze is uitgevochten een eigen staat. Markgraaf Ulvarr is de hoogste machthebber.

Grijshinde.

Grijshinde lijkt ook erg op Laagveld. Ze hebben echter meer een mengcultuur omdat ze erg vrij denken en andere rassen met open armen verwelkomen. Vele verschillende wezens wonen hierdoor in Grijshinde. Dit zie je ook terug in de bebouwing. Veel steden hebben bijvoorbeeld hoge Kobold-torens en bruggen. De mensen van Grijshinde zijn erg goed in het maken van belegeringswerktuigen en hebben veel kolen en metalen in hun grond.

Tharnos

Tharnos is het grootste mensenrijk. Het ligt overzees op het westelijke continent. Tharnos was ooit Tar-Amros. Deze naam hebben ze echter afgezworen. Het oude rijk Tar-Amros is namelijk grotendeels ten val gebracht omdat ze te diep aan het graven waren in de magie en oude krachten. Dit heeft hen uiteindelijk corrupt gemaakt en het heeft hen uiteindelijk vernietigd. Hierom heeft het nieuwe rijk: Tharnos, wat "Het herrezen westen" betekend, een afkeer tegen magie en andere niet-menselijke dingen. In de tijd van onze setting kookt de pan over. De Tharniaanse regering heeft de bevolking opgeroepen tot haat en geweld tegen de onmens nadat een Tahuri de broer van de keizer vermoorde. Er is in onze setting een inquisitie gestart in Tharnos tegen alle niet-menselijke wezens en magiërs en er zijn geruchten van een tweede invasie tegen het oosten.
Tharnos is een erg mooi en groots rijk. Hun grond is gigantisch rijk aan metalen en alle voetsoldaten lopen in vol plaatpantser rond dat mooi is afgewerkt met vooral goudkleurige motieven. De gebouwen zijn vooral van wit en gelig gesteente. Tharniaanse architecten maken veel gebruik van zuilen. Verder houden de Tharnianen erg van de natuur. Ze hebben in bijna elke straat wel mooie tuinen of parken en laten de meeste pilaren en gebouwen met opzet overwoekeren met klimop.

Nizarië

Nizarië is een land dat gigantisch afgelegen ligt van de andere mensenrijken. Het is een eilandengroep in het verre oosten en het is een vruchtbaar wereldwonder te midden van dode en dorre landen. In Nizarië wonen vooral mensen met een zwarte huidskleur. Ze zijn goeie overzeese handelaars. Als je buiten de jungles, die vaak nog niet verkend zijn, blijft, is het een waar tropisch paradijs. Nizariërs maken vooral gebruik van Sauriërs om goederen te verplaatsen.


Informatie over overige landen en geschiedenis zal gegeven worden zodra het nodig blijkt te zijn tijdens het rollenspel

De setting

Tharnos voert nu al een aardige tijd een bloederige inquisitie uit op hun eigen grondgebied. Ze hebben hun ogen op het eiland Lliodos, dat altijd van hen is geweest maar na de val van Tar-Amros een neutraal handelseiland is geworden waar alle rassen huishouden. Het ligt erg dichtbij Tharnos en ze willen het graag terughebben maar weten dat het een oorlogsverklaring is als ze dit doen. Het oosten zit niet stil. Alle landen bereiden zich voor op moeilijke tijden. De spanning is te snijden. Niemand weet wat er gaat gebeuren of wat voor gevolgen het zal hebben voor de wereld. Jullie bevinden je in Maan-akker. Een vrij groot en welvarend boeren dorp in het Westen van laagveld.

Regels

Maximaal 3 personages,

Hou je aan de hierboven en op de facebook pagina gegeven lore,

Bedenk geen grote steden of andere significante plaatsen in de wereld voor je mij (Martijn Krol) om toestemming hebt gevraagd. Kleine dorpen, boerderijen, mijnen etc. zijn geen probleem

Hou het netjes. Mochten er seksuele situaties ontstaan dan worden die niet gedetailleerd omschreven.

Geen powerplay. Jouw personage kan ook fouten maken, is ook bang en heeft ook zijn grote zwaktes. Niet al zijn doelen zal hij bereiken en niet al zijn queesten zullen slagen

Heb vooral erg veel plezier!

facebook pagina:
/wereldvannaya achter facebook.com plakken. ik heb nog geen toestemming om websites te posten.
Vertrouw nooit een kolenstoker.

Plaats reactie