First post

Plaats reactie
Naomi
Lady of Light
Lady of Light
Berichten: 162
Lid geworden op: 19-05-2014 17:08

First post

Bericht door Naomi » 22-05-2014 12:40

Schepping en volkeren van Naya

Naya is gecreëerd door een God die alleen maar bekend staat als De Maker. De eerste drie rassen die hij creëerde waren de dwergen, aardmannen en wolven. Verder werden er wilde dieren gecreëerd die als voedsel en helpers dienden voor deze drie rassen. De wereld leefde in een tijd van harmonie en totale vrede. Hier kwam verandering in toen De Maker besloot om zijn twee zoons de Goddelijke Troon te overhandigen. De Maker had nooit interesse gehad in heersen. Daarom wilde hij destijds een zoon. Zijn vrouw gaf hem echter een tweeling. Zonder dat het ooit zijn bedoeling was geweest gaf hij zijn eerstgeborene meer liefde en aandacht dan zijn tweede zoon. De tweede zoon werd met de jaren jaloerser en jaloerser. Hij werd kil en zijn hart werd langzaam maar zeker gevuld met gevoelens van wraak en woede. Zelfs toen de broers de troon besteegden en de nieuwe Goden werden had hun vader altijd meer interesse in de creaties van de eerstgeboren zoon. De tweede zoon was het nu zat en creëerde een nieuw, groots en hebzuchtig ras om de rassen van zijn vader en broer tegen te werken. Dit ras was het ras der mensen. Ze ontwikkelden in enorme vaart een oorlogsindustrie. Ze drongen tegen het eind van de tweede era helemaal door tot Su-etham. De enclave van de wolven werd compleet vernietigd. Vlak voor hun val spraken de wolven een bezwering uit. Wie op zoek zou gaan naar de ruïnes van hun rijk en de kennis die er nog in verborgen ligt zal de weg uit het bos nooit meer vinden. Net op tijd schoten de woestijnvolkeren uit Da-khar en Ri-Shaad te hulp en werden de mensen teruggedreven naar Tharnos, waar ze vandaan kwamen. De schade was echter groot. Bijna alle dwergensteden en hun marine schepen waren vernietigd. De wolven waren zo goed als uitgestorven en de aardmannen hadden ook vele verliezen geleden.

Overzicht van de eras:
1e era: Era van weleer. duurde van de schepping tot en met het uitbreken van de grote oorlog. deze era duurde 1123 jaar. In deze era leefden er wezens waarin in de derde era niet eens meer in geloofd word zoals feeën, elfjes, draken en andere wezens die uitstierven na de eerste era. Ze worden in de derde era alleen maar als sprookjes gezien.
2e era: Begon met het uitbreken van de grote oorlog. Voor Tharnos begint de jaartelling hier. De grote oorlog duurde maar liefst 127 jaar. Het vechten kende vele rustige tussenfases en beide kanten waren zeer aan elkaar gewaagd. De mensen van Tharnos wonnen de strijd uiteindelijk maar werden na een regeerperiode van 15 jaar verdreven door een leger dat uit Da-khar kwam. De tweede era duurde in totaal dus 142 jaar. Met de teruggekeerde vrede begon ook de derde era.
3e era: vrede keert terug maar politieke problemen blijven altijd bestaan en in een wereld vol magie, vreemde en soms gevaarlijke wezens en duistere krachten is het nooit echt veilig.
De setting speelt zich af in de derde era, zeventig jaar na de oorlog, dus het jaar 70 van de derde era, In het Noorden van dwergkust. Het dichts bijzijnde dorp is een vrij grote vissersvestiging waar ongeveer evenveel dwergen als mensen leven. Het dorp heet Bronsboeg. Het dorp ligt in een gebied met vlak land maar slechts één dag lopen van het bos waar je doorheen moet om bij de bergen te komen. (zie de kaart) De sporen van de oorlog zijn bijna weggewerkt uit het landschap en de steden. Mensen zijn niet meer allemaal slecht. Velen zijn gebleven op het oostelijke continent en hebben hier koloniën en dorpen gesticht. Het zelfde geld voor de Dwergen in Tharnos. Er is vrede maar toch is een wereld als Naya nooit veilig...
Je mag namen van dorpen waar je vandaag komt of dingen hebt meegemaakt zelf verzinnen. Daarvoor hoef je je niet aan een kaart te houden.
Over magiërs: Magie is iets waar je makkelijk veertig jaar in een magiërs school in moet steken voor dat je het onder de knie hebt.

De kaart

Afbeelding

Hierbij een snelle beschrijving per land en de kaart van Naya.
DWERGKUST: land van de dwergen. Vele havens. landschap bestaat vooral uit bos en vlaktes. de grenzen hebben berggebieden.
KORENVOORT: agrarische en vreedzame mensensamenleving. Landschap is erg vlak of licht glooiend.
GRIJSHINDE: zelfde als Korenvoort maar bergachtiger.
MOERASSEN VAN BLORG: Aardman moerassen. Veel zeldzame kruiden zijn hier te vinden. De aardmannen leven in huizen op palen omdat het water vaak stijgt.
KNIRP: kaal land van de aardmannen dat vooral in het teken staat van industrie. Er zit erg veel ijzer en kolen in de grond maar de aardmannen hebben wel een zwaar tekort aan hout omdat Knirp geen vruchtbaar land is en bomen niet tot nauwelijks groeien.
LAAGVELD OOST EN WEST: Twee boeren mensenlanden die ooit een land waren. Er is een burgeroorlog gaande.
KHARUK: Woeste jungles waar vreemde half-dieren leven zoals de Kharu: een katachtig ras dat als een mens recht op staat maar wel wat verder naar voren gebogen waardoor ze wat dierlijker ogen. De Kharu en de andere junglevolken leven in hutten van hout, klei en riet op de grond en in de bomen.
RI-SHAAD EN DA-KHAR: droge woestijnachtige landen die totaal onvruchtbaar zijn maar stikken van de waardevolle edelstenen en grondstoffen. Thuis van de woestijnvolken.
JA-HUTU: land van de Ja-hut. Bijna het hele jaar met sneeuw bedekt. Heeft zowel hoge bergen als dichte wouden en vlakke toendras.
SCATHORN: Groot, diep en mysterieus woud waar vele soorten wezens leven. Goed en slecht. Grote delen van het bos zijn nog onontdekt.
REUZENSMIDSE: Grote vulkaan die de reuzen gebruiken als smidse. Hij staat naast een enorm ravijn. Aan de grenzen van dit gebied zijn vele wachters die er voor zorgen dat de reuzen de buurlanden niet binnenvallen.
SU-ETHAM: Land dat de cultuur en taal van Ja-hutu deelt maar vijandig is aan de Ja-hut. De Su-eth dragen minder dikke pelzen omdat hun land warmer en minder besneeuwd is.
ZWARTVLUCHT: Mysterieus eiland dat bekend staat om de vele en grote kraaien die er te vinden zijn. Veel duistere magiërs houden zich hier verborgen.
NIZARIË: Land dat erg vruchtbaar en mooi is hoewel het midden tussen dode landen ligt. Wat de waarschijnlijk magische bron is van deze vruchtbaarheid is (nog) nooit ontdekt. De baai van Nizarië heeft vele havens en is een welvarend zeehandelspunt.
HET GOUDEN OOG: klein eilandje van Ri-Shaad. Welvarende handelspost.
NIATHAR EN SAMETH: De eilanden waar volgens velen vroeger de uitgestorven volken van weleer leefden die nu alleen nog maar in sprookjes voorkomen. De eilanden zijn nu dor, leeg en dood. Archeologen zoeken er al lang daar sporen van de oude, legendarische verdwenen volkeren.
Dorreveld: Dood en vervloekt land. Vroeger Zuid-Korenvoort. Het was een uitermate vruchtbaar, boeren mensenland voor de oorlog van de tweede era duistere krachten meebracht en het land verdorde. Het is nu verlaten. Slechts enkele sinistere figuren en kluizenaars leven er nu.
THARNOS: bergachtig land dat rijk is aan grondstoffen. Tharnos is het grootste land van Naya. Het gebied ten noorden van de bergen kent zeer strenge winters.
HOTOS: Ziet er het zelfde uit als Tharnos qua bevolking en landschap. Is in een niet heel significante oorlog met Tharnos omdat dit grondgebied ooit bezit was van Tharnos.
De bevolking van Hotos wilde echter een eigen bestuur een maakte een eigen staat die niet erkent word door Tharnos.
NARATAK, JHACO EN JHALLAR: Drie nauwelijks bewoonde woestijnlanden. Naratak en Jhaco hebben alleen enkele herbergen omdat handelaren en karavanen door deze landen moeten om naar de landen die er ten zuiden van liggen te komen. Jhallar word ten noorden nog het meest bewoond. Hier woont een elvenvolk dat leeft van de visserij.
GUNTAK EN HAKUTAR: De ongetemde landen waar de elvenstammen rondzwerven. Deze landen kennen bergen, bossen, vlaktes en woestijnen.
HATHAR: klein en simpel landje met dichte jungles dat bekend staat om de exotische kruiden en planten. Dit is ook direct hun voornaamste handelsproduct.
JI-TAKA: Vulkanisch eiland. De vulkaan die zich er bevind, de Tharak, slaapt en is al eeuwen niet uitgebarsten. De vulkaanas zorgt voor vruchtbare grond wat boeren uit Ri-Shaad trekt. Verder is het een belangrijk punt op de handelsroute tussen Tharnos en Ri-Shaad.
INJAFOHR EILANDEN: nietszeggende, tropische eilanden met een zeer arme bevolking.
LLIODOS: Neutraal handelseiland dat in niemands bezit is. Hier komen alle rassen uit alle landen samen voor neutrale handel en onderhandelingen.
DE DODENZEE: De onbevaarbare zee waar de geesten van gestorven zeelieden die het niet over hun hart konden krijgen om de zee te verlaten nog rondvaren.

De rassen

Hierbij de belangrijkste rassen.
DWERGEN: Meesters van de scheepvaart. Zijn pas net herstelt van de oorlog met Tharnos waarin hun hele vloot en bijna elke stad vernietigd werd. Mocht je een dwergenmarinier gaan spelen: ze dragen heel donker blauwe uniformen met als details gouden knopen en borduursel. Dwergen hebben de balista en de kruisboog uitgevonden en gebruiken deze op hun schepen.
MENSEN: Ooit gecreëerd als de wezens van het kwaad. Toen ze op de wereld werden gezet waren ze net als alle andere rassen erg primitief. Ze droegen bont en vellen en waren uiterst agressieve maar eervolle krijgers. De Ja-Hutu en Su-etham stammen van het noorden leven nogsteeds zo. Het land Korenvoort heeft een hele simpele middeleeuwse samenleving al hebben ze kleine primitieve elementjes die heel sterk lijken op de Keltische cultuur uit onze wereld. Ze dragen meestal groen-blauw geruite mantels en de mannen hebben lang haar dat tot halverwege hun rug komt. De mensen van Grijshinde hebben de zelfde cultuur maar dan zonder de keltische elementjes. Dit geld ook voor Laagveld. Het grote Tharnos zelf is inmiddels een indrukwekkend imperium met grote en indrukwekkende steden en schitterend pantser in de zon. Hotos heeft de zelfde cultuur als Tharnos maar wat bescheidener. Als laatste heb je nog de woestijnvolken van Da-khar en Ri-Shaad die lijken op wat wij als de arabieren kennen.
AARDMANNEN: Meesters van de industrie en het bouwen van machines. Ze zijn erg intelligent en vernuftig. Er zijn twee stromingen aardmannen. Je hebt de aardmannen die in het moeras wonen en bekend staan om hun alchemistische kennis en de aardmannen die in de bergen wonen en zich hebben gespecialiseerd op het gebied van het maken van machines en werktuigen. Verder heb je twee sub-rassen. Gonzen en Knobs. Een Gonz is een wat langere en onnozel ogende aardman. Een Knob is een klein onderdeurtje die bekend staan als druktemakers. Deze kleine aardmannen zijn de grootste uitvinders en beheersen het luchtruim met paragliders en luchtballonnen.
WOLVEN: De wolven zijn een van de eerste drie rassen. Ze waren ooit erg intelligent. Ze waren in staat tot telekinese en telepathie en bouwden zo steden waar wijsheid in werd opgeslagen. Na de oorlog van de tweede era zijn de steden compleet vernietigd en zijn de wolven zoals ze waren in de eerste era zo goed als uitgestorven. De overlevende wolven vluchtten de wildernis in en verloren hun spraakvermogen en intelligentie. ze worden nu gezien als moordlustige vee slachters en staan symbool voor angst en duisternis. Maar het schijnt zo te zijn dat een handjevol wolven van weleer de vernietiging van hun land overleefd heeft...
De oude wolvenenclave en alle wijsheid die zich er bevind is nog steeds in het bos maar bijna niemand heeft het ooit gevonden. En de mensen die het vonden zijn nooit teruggekeerd.
ELVEN: Zijn één met de natuur. Ze leven op Guntak en Hakatur. Hun cultuur en kleding is te vergelijken met wat wij in onze wereld kennen als de indianen van Amerika. Ze aanbidden natuurgeesten en hebben allemaal één dier als guardian. Van dit dier hebben ze een permanent symbool op hun lichaam. Ze ontvangen dit symbool zodra ze het ritueel van volwassenwording hebben gedaan.

Dieren
De volgende dieren hebben in Naya intelligentie en spraakvermogen en mogen ook gespeeld worden:
KONIJNEN: gravers van tunnels en makers van vernuftige mijn en graafmachines. Ze dragen kleding en zijn iets meer dan 2 keer zo groot als gewone wilde konijnen.
BEREN: Zijn zeker niet dom maar hebben niet het vermogen om apparaten te maken bedienen. Deze beren zijn de beschermers van de bossen en zijn qua uiterlijk niet te onderscheiden van hun wilde en niet pratende familie.
UILEN: Er niet meer veel sprekende uilen over. Uilen woonden vroeger bij de wolven in en vlogen naar alle hoeken van de wereld om kennis te verzamelen. Velen denken hierdoor dat de uilen erg wijze wezens zijn. Hoewel ze zeker niet dom zijn blijven het toch de wolven die de wijsheid en intelligentie bezitten. De uilen waren enkel hun kennisverzamelaars. De pratende uilen van weleer zijn ongeveer 2 keer zo groot als gewone uilen.
Let op: De gezichten van de sprekende wezens zien er wat menselijker uit en er kan dus veel meer emotie aan afgelezen worden dan dat kan aan de gezichten van de wilde dieren.
Al deze dieren hebben ook wilde en non-intelligente versies.

Plaats reactie